Pěší spojení mezi centrem obce a školou v Malém háji

K nedávnému článku o nové škole a školce se na Facebooku objevily diskusní příspěvky týkající se pěšího spojení mezi centrem obce a Malým hájem, kde bude i nová škola a školka. Předpokládanou trasu pěšího spojení jsme uvedli v příspěvku. Jak přesně ale bude spojení realizováno zatím není rozhodnuto a souvisí zejména s tím, jak bude realizován vlastní obchvat (což také není rozhodnuto). V úvahu připadají zhruba následující varianty obchvatu.

Možnosti řešení obchvatu

  • dvouproudá lokální silnice s úrovňovými křižovatkami a semafory
  • dvouproudá kapacitní silnice (s mimoúrovňovými křižovatkami)
  • čtyřproudá silnice s mimoúrovňovými křižovatkami (téměř dálnice)

Možnosti mimoúrovňového křížení

  • obchvat bude veden po povrchu a příčná komunikace bude vedena nadjezdy, podjezdy, lávkami a podchody podle místní situace
  • obchvat bude veden v (hlubokém) zářezu a příčná komunikace bude vedena nadjezdy a lávkami
  • obchvat bude veden v tunelu.

Varianta čtyřproudé silnice se nám svorně nelíbí. Takto kapacitní silnice by na sebe nejspíše stáhla mnoho další dopravu a představovala by zvýšenou bariéru pro komunikaci v obci. Navíc neřeší skutečný problém, kterým je propustnost křižovatek Průmyslová-Šrěrboholská spojka-Kutnohorská na severu obce a průtah Uhříněvsí na jihu obce.

Také tunel nemá mezi námi příliš mnoho zastánců. Ne, že by se nám tato varianta nelíbila. Ale je mimořádně komplikovaná. Pro tunely existují mnohem složitější předpisy, musely by se řešit problémy s podpovrchovou vodou a projektování, schvalování i vlastní stavba by trvaly podstatně déle. Takže pokud by se vůbec našly a schválily peníze na takovou stavbu a její následnou údržbu, dočkali bychom se tunelu odhadem nejdříve v roce 2030. Nicméně i tunel má své příznivce a nemůžeme ho jako uvažovanou variantu škrtnout jenom proto, že má menší podporu.

Uvažované varianty

  1. dvouproudá lokální silnice s úrovňovými křižovatkami a semafory
  2. dvouproudá kapacitní silnice vedená po povrchu, příčná komunikace by byla řešena nadjezdy, podjezdy, lávkami a podchody podle místní situace
  3. dvouproudá kapacitní silnice vedená v zářezu, příčná komunikace by byla vedena nadjezdy a lávkami v úrovni terénu nebo mírně nad terénem.
  4. tunel

Aktuální stav

Projekt obchvatu Dolních Měcholup je magistrátním projektem a ze strany Magistrátu bohužel zatím nebyl zahájen. Takže všechny úvahy o konkrétním řešení jsou zatím předběžné. V rámci jednání s Magistrátem se snažíme postup urychlit, ale přímý vliv na celý proces nemáme. Nicméně myslíme, že je vhodná doba, aby se občané k celému záměru vyjadřovali a podpořili variantu, kterou preferují.

Uveďme na závěr nejčastěji uváděné argumenty pro úrovňové a mimoúrovňové křížení s obchvatem (berte to prosím s jistým nadhledem, neboť jak například vidíte, podle téhle argumentace je každé řešení bezpečnější než to druhé)

Výhody úrovňového řešení

  • je stavebně levnější (jednodušší stavby, nebude třeba řešit problémy se spodní vodou, křižovatka je levnější než nadchod)
  • je provozně levnější (nižší náklady na údržbu)
  • semafory vedou k žádoucímu zpomalení dopravy na obchvatu a tím ke zvýšení bezpečnosti a snížení hluku
  • nepřivede na obchvat tolik dopravy jako mimoúrovňové řešení

Výhody mimoúrovňového řešení

  • menší bariéra v komunikaci mezi částmi obce
  • bezpečnější pro chodce a děti
  • zrychlí dopravu
  • snížení hluku a exhalací (auta nebudou brzdit a znovu se rozjíždět)
  • zklidnění Kutnohorské (nižší riziko zácpy na obchvatu, kterou by řidiči objížděli po Kutnohorské)

Vyjádřete prosím své názory

Jak vidíme, o způsobu řešení obchvatu a komunikace mezi centrem obce a Malým hájem zatím není rozhodnuto. Výsledné řešení proto nyní můžete ovlivnit i vy – vašimi názory a připomínkami. Chcete-li se vyjádřit, využijte prosím jednu z následujících možností:

  • emailem na adresu urad@dolnimecholupy.cz – tyto emaily budou doručeny panu starostovi a Výboru pro územní rozvoj, který má přípravu obchvatu i výstavbu nové školy ve své gesci
  • emailem na adresu info@nasemecholupy.cz – vaši zprávou se budou zabývat zastupitelé za Naše Měcholupy
  • komentáři ke zprávě na Facebooku – výhodou takové komunikace je, že vaše názory uvidí další občané budou na ně moci reagovat
  • přijďte na jednání Výboru pro územní rozvoj a diskutujte vaše názory se členy Výboru
  • přijďte na jednání Zastupitelstva a diskutujte vaše názory se zvolenými zástupci

Těšíme se na vaše názory a připomínky

Naše Měcholupy

Jedna myšlenka k “Pěší spojení mezi centrem obce a školou v Malém háji

  1. Jako obyvateli Malého háje, který se pravidelně potýká se zácpami na Kutnohorské (resp. začátku Černokostelecké, ale pro zjednodušení ten kousek nazývám Kutnohorská), by se mi nejvíce zamlouvala tato varianta: lokální obchvat s napojením na ulici Ke Kablu, čímž by se vyřešilo napojení na ulici Průmyslovou a výrazně by se odlehčilo křižovatce Kutnohorská (Černokostelecká) – Průmyslová – Jižní spojka, dále vytvořit mimoúrovňové napojení Jižní spojky směrem z centra na Průmyslovou směrem na Hostivař, a úplně zrušit odbočení z Kutnohorské (Černokostelecké) na Průmyslovou směrem na Hostivař. Doprava na Průmyslovou by se z velké části odklonila z Kutnohorské (Černokostelecké) a vymazalo by se úzké hrdlo, které tvoří právě Kutnohorská (Černokostelecká)-Průmyslová-směr Hostivař, kde je velký nápor osobní i nákladní dopravy v relativně krátkém odbočovacím pruhu, který se ve špičce rychle zaplní a odbočující auta pak zablokují i levý pruh Kutnohorské (Černokostelecké), vozidla jedoucí rovně začnou přejíždět mezi pruhy a tím se doprava ještě více zpomalí. Pokud je navíc nějaký problém na Jižní spojce ve směru na Černý most, dojde velmi rychle k totálnímu kolapsu dopravy.
    U lokálního obchvatu bych navrhoval jediné mimoúrovňové křížení, a to cyklostezky od hasičské stanice směrem k retenční nádrži Slatina. V místě předpokládaného křížení je klesání, kterého by bylo možné využít. Při mírném zahloubení vozovky by cyklostezka mohla křížit silnici víceméně v rovině a pak směrem ke křížení s potokem Slatina mírně klesat na svou původní úroveň.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *